Máte nápad a nemáte peníze? Založte startup
Zvažujete přechod z běžného zaměstnání do vlastního podniku, ale nemáte peníze na jeho chod? Nebojte, i vy máte šanci začít obchodovat . Startup představuje variantu, která nemá zcela přesnou definici. Jedná se o podnikatelský subjekt, není ovšem běžnou společností.
Každý ho definuje trochu jinak. Všichni se ale shodnou, že jde o nově vznikající firmu vyvíjející produkt či službu. Musí mít potenciál vyřešit problém na trhu, anebo přijít s naprostou novinkou a vyplnit mezeru na trhu. Základním je pro něj rychlý růst z hlediska tržeb i množství zákazníků, ale také vysoké riziko.
U nás i ve světě se často v souvislosti se startupem mluví právě o potřebě investic, protože jde o projekty, které jsou pro investory lákavé. Zároveň si ale hodně rozmýšlejí, komu finance poskytnou, protože je tento způsob počátku podnikání od poloviny devadesátých let velice populární. Vzhledem k tomu, že je začínající firma závislá na investicích, často se do fáze skutečné firmy ani nedostane a skončí zánikem projektu.
Čtyři fáze od nápadu k zisku
Nejčastěji se uvádějí čtyři kroky, kterými musí projít každý začínající obchodník. Když se dostane do poslední fáze, tak se z něj konečně stává plnohodnotná, funkční společnost s reálným potenciálem a dobrou ziskovostí.
- Počáteční fáze: organizační struktura zatím neexistuje, jedná se o prvotní nápad.
- První investice: tvorba prvních produktů a pokusů o jejich zařazení na trh.
- Růst: produkt je funkční a společnost se snaží o rychlý růst a rozšíření distribuce.
- Startup: zde už jde o rozvinutý podnikatelský plán, který má přesnou strukturu. Ve chvíli, kdy se naplní první cíle a splatí první investice, je stvořena firma v tradičním slova smyslu.
Máte-li skvělý nápad a myslíte si, že je pro něj na našem nebo zahraničním trhu místo, tak se do toho zaručeně pusťte. Jde sice o poměrně velké riziko, ale i projekty jako Facebook, Instagram, Google nebo Apple začínali úplně stejně.